Etika u PR-u - Bajka ili pogled u svjetliju budućnost?
- Marko Tarnik
- Feb 24
- 3 min read
Etika igra ključnu ulogu u izgradnji povjerenja, vjerodostojnosti i dugoročnih odnosa s klijentima, medijima i javnošću. U eri digitalnih medija i brzog širenja informacija, odgovorno postupanje u internoj i eksternoj komunikaciji postalo je važnije nego ikad.
Zašto je etika u PR-u važna?
Etika u PR-u nije samo stvar profesionalnog kodeksa, već ključan aspekt izgradnje reputacije brendova i organizacija. Kada nestručni pojedinci koriste manipulativne taktike, lažne informacije ili prikrivene reklame, povjerenje javnosti brzo se urušava. S druge strane, transparentnost i poštovanje etičkih standarda može značajno doprinijeti dugoročnom uspjehu u izgradnji imidža i reputacije.
Primjeri loše prakse u komunikaciji uključuju širenje dezinformacija, greenwashing, pinkwashing i drugi primjeri washinga, kao i prikrivanje važnih činjenica. Ove strategije možda donose kratkoročni uspjeh, ali dugoročno mogu naštetiti reputaciji brenda i umanjiti kredibilitet PR stručnjaka.

Važni etički principi u PR-u
Kako bi se osigurala etičnost u PR-u, stručnjaci bi trebali slijediti određene principe koji postavljaju temelje za profesionalni i odgovoran rad.
Istinitost i transparentnost – PR stručnjaci trebali bi uvijek komunicirati točne i provjerene informacije. Manipulacija činjenicama ili selektivno prikazivanje podataka može narušiti povjerenje javnosti i protivi se etičkim kodeksima.
Poštovanje privatnosti i integriteta – Svaka komunikacija mora poštovati privatnost klijenata, zaposlenika i medijskih kontakata. Neetično korištenje privatnih podataka može dovesti do pravnih problema i uništiti reputaciju klijenta, ali i komunikacijskih stručnjaka koji nisu na vrijeme reagirali.
Odgovornost prema javnosti – PR stručnjaci ne smiju koristiti obmanjujuće tehnike kako bi promovirali proizvod, uslugu ili ideju.
Izbjegavanje sukoba interesa – Transparentnost u suradnjama i poslovnim odnosima ključna je za održavanje etičkih standarda.
Društvena odgovornost – PR nije samo alat za poslovni uspjeh, već i sredstvo za pozitivne društvene promjene. Odgovorni stručnjaci koriste svoju moć za promicanje etičkih vrijednosti i društveno korisnih inicijativa.
Izazovi etike u digitalnom dobu
Brzi razvoj društvenih mreža i digitalnih platformi donio je nove izazove za PR stručnjake. Dezinformacije se šire brže nego ikad, a granica između plaćenog oglašavanja i organskog sadržaja postala je nejasna. Influenceri i brendovi često koriste prikrivene promotivne kampanje, što može dovesti do narušavanja povjerenja javnosti.
Jedan od najvećih etičkih izazova u digitalnom PR-u je lažno predstavljanje. Lažni recenzenti, plaćeni komentari i fake news ozbiljno narušavaju integritet komunikacije. Zbog toga je važno da PR stručnjaci preuzmu odgovornost za autentičnost sadržaja koji plasiraju.
Kako osigurati etičnost u PR-u?

Kako bi naša praksa ostala vjerodostojna, važno je slijediti određene smjernice:
Pridržavanje profesionalnih kodeksa – Postoje međunarodni standardi i kodeksi ponašanja koje su postavile organizacije poput PRSA (Public Relations Society of America) ili CIPR (Chartered Institute of Public Relations). Ovi kodeksi pomažu u postavljanju jasnih etičkih smjernica.
Edukacija i stalno usavršavanje – PR stručnjaci trebali bi kontinuirano učiti o etičkim izazovima i novim praksama u industriji.
Interna pravila i regulative – Tvrtke bi trebale imati jasne etičke politike koje reguliraju način komunikacije i odnosa s javnošću, a komunikacijski stručnjaci mogu im pomoći u definiranju i provođenju tih politika.
Odgovornost i transparentnost – Uvijek je bolje priznati pogrešku nego pokušati sakriti istinu. Autentičnost i odgovorno komuniciranje od ključne su važnosti za dugoročan uspjeh.
Etika u PR-u nije opcija, već nužnost za održavanje profesionalnog integriteta i povjerenja javnosti. Transparentnost, poštenje i odgovornost presudni su faktori za razlikovanje uspješnih PR stručnjaka od onih koji traže brze (možda i efikasne), ali neetične načine promocije. U vremenu kada je povjerenje javnosti teško steći, ali lako izgubiti, etička praksa u PR-u postaje ne samo moralna obveza, već i strateška prednost.